יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מדוע עד אחד פסול מבטל את כל העדות?
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מדוע עד אחד פסול מבטל את כל העדות?

מתוך: משפט » נזקי גוף ונפש פורסם בכ"ג בטבת התשס"ו
כתב הרמב"ם, בהלכות עדות ה ה: "כשיבואו לבית דין עדים מרובין--כת אחת, אומרין להם, כשראיתם זה שהרג או חבל, להעיד באתם או לראות: כל מי שאמר לא באתי להעיד עליו, אלא לראות מה הדבר, ובכלל העם באתי--מפרישין אותו; וכל מי שאמר להעיד באתי, ולכוון העדות--מפרישין אותו. אם נמצא באלו שנתכוונו להעיד קרוב או פסול, עדות כולם בטילה".

לכאורה נראה לפי זה, שכל אדם יכול לעשות פשעים בציבור ולהינצל מן הדין: כל שעליו לעשות הוא, להעמיד מישהו מקרוביו או חבריו הפושעים במקום הפשע, ולהגיד לו שיבוא יחד עם כל העדים לבית הדין, ויגיד שהוא נתכוון להעיד. ואז, מכיוון שאותו העד כמובן פסול, גם העדות של שאר העדים תתבטל!

האמנם זו כוונת הרמב"ם, או שאולי טעיתי בהבנת דבריו?


התשובה:
עליך לדעת את יסודות דיני העונשין לפי תורת ישראל.
לעונש על עבירה יש שני יעדים: האחד - ערך, האחר - צורך.
היעד הערכי שהעונש ישמש ככפרה לעבריין ע"י מלקות, או ע"י עונש מוות, הכל לפי סוג העבירה. והכפרה כשיש עונש מוות היא כדי שלא יפסיד את העולם הבא, כי חיי העולם הזה הוא יסיים ע"י עונש מוות.
ועונש זה ניתן ע"י בי"ד רק בהסתמך על עדים כשרים שהתרו בעבריין בטרם עשה את העביה.
ואין ספק שגם כשניתן לעבריין כז העונש מלקות או מיתת בי"ד, מושגת גם מטרה נוספת, ההתרעה, למען ישמעו וייראו, אך הגישה הדתית הזאת כלפי העבריינים היא ייחודית למשפט דתי.
לעומת זאת יש ענישה שיעדה הוא הצורך. כלומר ביעור העבריינות והענשת העבריינים, למען ישמעו וייראו. וענישה זו מתקיימת במשפט התורה עפ"י ראיות נסיבתיות, ועדים בלי התראה ועוד.
וענישה כזו נעשית ע"י הסנהדרין בשיטה של הוראת שעה או ע"י דין המלך על קיום שתי השיטות, ושתי המערכות עמו בדרשות הר"ן.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מדוע עד אחד פסול מבטל את כל העדות?
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines