חגי ישראל / חנוכה / שתי מנורות הן

שתי מנורות הן
 


את המסורת היהודית מלוות משך דורות המנורה של בית המקדש, בת שבעת הקנים ומנורת החנוכה על שמונת נרותיה. שתי המנורות מסמלות את אורו של ה' וקשורות לעולם האמונה והמצוות.
לכאורה פלא הדבר. וכי שתי המנורות "מתחרות" זו בזו? ולא היא. כל מנורה – ועולמה. כל מנורה – ויעודה.
מנורת המקדש מסמלת את האור של התגלות הבריאה, שנברא במאמר הראשון של אלוקים בימי בראשית: "ויהי אור". אולם האור הזה המיועד לעולם כולו נפגם בחטאו של האדם ונגנז. אך האם ניתן להעלים אור? אכן "נגנז" האור אך הוא מסתתר בעולם של תורה ומעשים טובים – ועל האדם להעלותו כדי שיאיר את עולמנו הפגום.



מבחינה זו האור "הגנוז" מצא את מקומו במקדש המסמל את הנוכחות האלוקית בעולם כולו כשהמנורה אשר במקדש ושבעת קניה נותנים ביטוי לאורו של אלוקים המתגלה לאדם מאז שבעת ימי הבריאה.
מאידך, מנורת שמונת הקנים המזכירה לנו את ניצחונם של בני ישראל על העולם האלילי הזר לרוח ישראל, היא סמל לאורו הייחודי של עם ישראל. על כן מקומה של אותה מנורה הוא בשערי הבית היהודי.


ואם המנורה הראשונה מבטאת את הבריאה כולה ומקומה בבית המקדש אליו ינהרו כל הגויים – והאור היוצא ממנה הוא אוניברסלי, הרי המנורה השניה בעלת שמנות הקנים מתקשרת לייחודו של האדם היהודי, הנקבע לו במלאות שמונה ימים ליצירתו. מנורה זו היא כעין "עצרת" ייחודית לעם ישראל בדומה לעצרת החגים שבאה במלאות שבעת ימי פסח וסוכות. מנורה זו מאירה לעולם את דרכו של עם ישראל במאבקיו להיות אור לגויים ולהעלות את האור "הגנוז" לעולם.
אכן שתי מנורות הן, מנורת העולם בבית המקדש ומנורת ישראל בבית היהודי.




חזור

 
www.moreshet.co.il
להארות והערות
Email:
cohnga@mail.biu.ac.il :דואר אלקטרוני

פקס: 5662720-02-972