פרשת ואתחנן
 

כל תפילה נענית

"כי מי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו כד' אלקינו בכל קראנו אליו" (דברים ד:ז)

כאשר אדם הולך אל בית רעהו כדי לבקש ממנו טובה כלשהי בפעם הראשונה, עשוי חברו להזמין אותו לכוס תה. בפעם השנייה שהוא בא, החבר מן הסתם כבר לא יגיש לו כוס תה. בפעם השלישית הוא אפילו לא יכניס אותו הביתה, אלא ישאיר אותו עומד בפתח בזמן שהוא מבקש את בקשתו. ובפעם הרביעית הוא בוודאי יאמר לאשתו: "שוב האיש הזה? הוא מעצבן אותי!" זוהי הדרך שבה נוהגים רוב הבריות כלפי בקשות חוזרות ונשנות.

ואולם הקב"ה נוהג אחרת לגמרי. אליו אפשר לבוא בכל עת, והוא תמיד נכון להקשיב לנו. בפרשת השבוע שלנו אנו קוראים: "כי מי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו כד' אלקינו בכל קראנו אליו". הדרך להגיע לקב"ה היא באמצעות התפילה. ומשורר התהלים אומר: "קרוב ד' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת" (תהלים קמה:יח).

כל תפילה נענית. מסופר על ילדה קטנה בשם רות אשר ראתה כיצד מכונית דורסת את בובתה ומנפצת אותה לרסיסים. בבכי מר היא אספה את שברי הבובה ולקחה אותם הביתה. אחיה, דן, השתתף בצערה ואמר: "כמה נורא!". בשעה שהיא עלתה לחדרה הוא שאל אותה: "ומה את מתכוונת לעשות?"

"אני אתפלל לקב"ה שיחבר את החלקים ביחד וייעשה שהבובה שלי תהיה שלמה שוב", השיבה רות.

"הקב"ה לא ייענה לתפילתך", אמר דן.

"הוא כן", השיבה רות. כעשר דקות אחרי כן היא ירדה מחדרה.

"נו", אמר דן, "האם ד' ענה לתפילתך?"

"כן", השיבה רות, "והתשובה הייתה: 'לא!'".

בתשובה זו אנו רואים את האמת המהותית: כל תפילה נענית. לפעמים הקב"ה עונה "כן", לפעמים הוא עונה "לא", ולעתים הוא אומר: "המתינו מעט". הקב"ה תמיד יודע מה הטוב ביותר בשבילנו. לפיכך כל איש ואשה שיש בהם אמונה אמיתית חייבים לקבל את תשובת הקב"ה לתפילתם, תהא תשובה זו אשר תהיה.


לימוד חייב להביא לידי מעשה

"שמע ישראל את החוקים ואת המשפטים אשר אנכי דובר באוזניכם היום ולמדתם אתם ושמרתם לעשותם" (דברים ה:א)

מן הפסוק שלפנינו רואים אנו כי אחרי הלימוד חייב לבוא המעשה. חכמי התלמוד (קידושין מ ע"ב) עוסקים בשאלה זו: "תלמוד גדול או מעשה גדול? ... נענו כולם ואמרו: תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה".

תלמיד חכם אחד חלם פעם חלום מוזר. הוא הוזמן לארמון בשמים. המלאכים נתנו בידו מפתח, שבו הוא פתח את השער החיצון.

"איזה ארמון מרהיב!" הוא קרא; ואולם דלתו של הארמון עצמו הייתה נעולה. הוא דפק בדלת, וקול מבפנים אמר לו: "אתה צריך מפתח כדי לפתוח את הדלת הזו!" התלמיד ניסה את המפתח שבידו, אך המפתח הזה לא התאים.

הוא חזק ודפק בדלת. "יש לי מפתח", הוא אמר, "אך הוא אינו מתאים למנעול".

הקול שבפנים אמר לו: "המפתח הזה מתאים אך ורק לשער החיצון. הוא ניתן לאלה שלמדו, אך לא מימשו את מה שלמדו. ידיעות מביאות אותך אל השער החיצון בלבד; המעשים הם שיכניסו אותך אל ההיכל הפנימי".

כשהתעורר אותו אדם מחלומו הוא הבין את אמיתותה של המימרה, "לא המדרש עיקר אלא המעשה" (אבות א:יז).




מדוע חוזרים שוב על עשרת הדיברות? - (עשרת הדיברות, דברים ה:ו-יח)
עשרת הדיברות, המובאים לראשונה בשמות פרק כ', מובאים בשנית בפרשת ואתחנן, פרשת השבוע שלנו. לחזרה זו ניתנים שני הסברים.

ההסבר האחד אומר כי הלוחות הראשונים נשברו בידי משה, ולכן הקב"ה צריך היה לחזור על מה שהיה כתוב בהם. ההסבר השני מבוסס על פירוש המלים "פסל לך" (שמות לד:א). האגדה מספרת כי הקב"ה אמר למשה: "כעת אתה תפסול את הלוחות. אתה שברת את הלוחות הראשונים שאני עשיתי – כעת עשה לוחות משלך, והם לא יישברו".

מכאן עלינו ללמוד, כי מה שאנו עושים לעצמנו נחשב תמיד יקר יותר מאשר מה שעושים אחרים בשבילנו, ולכן אנו שומרים על זה מכל משמר.

כמו כן, בין שני הנוסחים של עשרת הדיברות יש כמה הבדלים. למשל: הטעם הניתן בספר שמות לשמירת השבת הוא, להזכיר לנו שהקב"ה הוא בורא העולם. ואילו בספר דברים הטעם למצוות השבת הוא להזכירנו כי עבדים היינו בארץ מצרים, עד אשר הקב"ה גאלנו משם.

שוני נוסף אנו מוצאים בדיבר החמישי. כאן (פרק ה' פסוק טו) הפסוק ארוך יותר מאשר המקבילה בספר שמות: "כבד את אביך ואת אמך כאשר צוך ד' אלהיך למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך על האדמה אשר ד' אלהיך נותן לך" (המלים שבאות נטויה אינם מופיעים בספר שמות).

מדוע ציווה הקב"ה לכבד את ההורים, בעוד שההורים אינם מצווים לכבד את ילדיהם? המקובלים סבורים שכל האינסטינקטים האנושיים מקורם באדם הראשון. הם אומרים שמאדם הראשון ירשנו את אהבתנו לילדים; אך מאחר שלאדם לא היו הורים, הוא לא יכול היה להוריש אלינו אהבה של ילד להוריו. את האהבה הזו צריך ללמוד ולרכוש; לפיכך מצווים אנו לכבד את הורינו.

המלים "למען ייטב לך" מדגישות, כי חיים לאומיים בריאים צריכים להיות מבוססים על חיי משפחה שלמים. הכבוד כלפי ההורים הוא הבסיס למשפחה, והמשפחה היא היסוד לחברה ולמדינה. בכל מקום שבו יש כבוד כלפי ההורים יש גם כבוד כלפי הסמכות, וזה מבטיח את חוסנה של האומה.




חזור

 
www.moreshet.co.il
להארות והערות
Email:
cohnga@mail.biu.ac.il :דואר אלקטרוני

פקס: 5662720-02-972